کد مطلب:88650 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:249

فوائد مشورت











مشورت دارای فوائد بسیار است كه به چند مورد آن اشاره می كنیم:

1- دفع خطا و یا به حداقل رساندن آن- این ثمره همان چیزی است كه مورد بحث است و گفتیم كه ضمیمه شدن چند عقل و رای و انتخاب بهترین نظریه كه زائیده چندین عقل و فكر است مسلما به صواب نزدیكتر است تا یك عقل و رای.

2- مشورت جاذبه دارد- این از آثار اجتماعی مشورت است، اگر انسان با دیگران در كارها مشورت كرد، مردم هم برای كارهای خود با او مشورت كرده و به رای او ارزش قائل می شوند، این نكته را می شود از آیه شریفه قرآن به دست آورد: «فبما رحمه من الله لنت لهم و لو كنت فظا غلیظ القلب لا نفضوا من حولك فاعف عنهم و استغفر لهم و شاورهم فی الامر»، (ای پیامبر با رحمت خداوندی با مردم نرم

[صفحه 352]

گشتی و اگر سخت و تند با آنها برخورد می كردی، از دور تو پراكنده می شدند، پس از آنها درگذر و طلب مغفرت برای آنها كن و آنها را در كارها طرف مشورت قرار ده)[1].

به قرینه صدر آیه كه اگر سخت و تند خوی بودی از دور تو پراكنده می شدند، پس لازم است این سه كار (عفو و طلب مغفرت و مشاوره) را انجام دهی، می توان استفاده كرد مشورت عاملی برای جذب مردم است.

3- بها دادن به دیگری و در نتیجه بها پیدا كردن خود. وقتی مردم دیدند، به آنها بها داده شده و طرف مشورت بودند، طبعا به مشورت كننده در كارها بها داده و برای او ارزش قائلند این ثمره ای فردی و اجتماعی است.

4- خودكفائی مدیریت و ساخته شدن دیگران- این ثمره نیز از آثار اجتماعی مشورت است، ما فقط به خودكفائی اقتصادی و مادی نیاز نداریم، بلكه خود كفائی مدیریت و فكری هم لازم است، اگر بنا باشد مدیران صنایع و كارخانه ها و ادارات ما تمام سرنخها را خود در دست داشته باشند، به طوری كه اگر روزی در سر كار حاضر نشدند، كارها تعطیل شود، این مدیران، مدیران مدبر و مدیر به معنی واقعی كلمه نیستند، باید افراد را پرورش دهند و این جز از راه مشورت و بها دادن به رای زیردستان امكان پذیر نیست، باید با مشاورت آنها، رمز كار را به آنها آموخت، نه تنها در اداره و كارخانه بلكه كاسب هم باید با شاگرد خود در امور مشورت كند و او را بسازد. كه در بعضی موارد ساختنی بهتر از مشاورت نیست.


صفحه 352.








    1. سوره ی آل عمران، آیه 159.